3 wskazówki dotyczące komunikacji zmian znalazły się wśród rekomendacji zawartych w raporcie z VI Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą.
Dlaczego wciąż mówimy o komunikacji zmian?
Prowadzone przez nas od sześciu lat badania zarządzania zmianą w polskich organizacjach wskazują jednoznacznie, że właściwe komunikowanie zmian jest jednym z kluczowych czynników wpływających na powodzenie podejmowanych inicjatyw.
Rezultaty najnowszego badania pokazują, że najczęściej podejmowanymi zmianami były:
- Przejście na pracę zdalną,
- Zmiana struktury organizacyjnej,
- Redukcja kosztów,
- Zmiana kultury organizacyjnej.
Czy wyobrażasz sobie wdrażanie takich zmian bez odpowiedniej komunikacji? Pewnie nie. Tymczasem, sądząc po poziomie efektywności wdrażanych zmian, część osób kierujących procesem zmian nie zadbała o skuteczną komunikację.
Co zatem robić? Proponujemy skupić się na trzech kwestiach.
1. Stosuj otwartą, dwukierunkową, partnerską komunikację
Jeśli zabierasz się do komunikowania zmian, to zacznij myśleć o dialogu. Przekazując komunikaty zastanów się, jak uzyskać informację zwrotną.
Nie poprzestań na zebraniu feedback’u. Wykorzystaj informacje zwrotną do doskonalenia procesu wdrażania zmiany.
Pamiętaj – informacja zwrotna, to dobry znak, że pracownikom zależy na efekcie zmiany, a nie sygnał oporu!
2. Uwzględniaj sferę emocjonalną i traktuj emocje jako źródło informacji
Pamiętaj, że każdy z nas posiada serce i rozum, czyli sferę emocjonalną i racjonalną.
Przygotowując komunikat wróć do książki „Pstryk” napisanej przez braci Heath. Komunikuj zmianę do Jeźdźca i Słonia.
Dodatkowo, jeśli zauważysz emocje w odpowiedzi na przekazywane komunikaty (entuzjazm, obawę, zaciekawienie, strach), to potraktuj je jako źródło informacji (a nie sygnał oporu!).
3. Zadbaj o pełne i jednolite zrozumienie celów
Zrozumienie wizji i kierunku zmian to jeden z często wskazywanych czynników powodzenia całego procesu wdrożenia.
Dlatego tak ważne jest, aby odbiorcy zmiany zrozumieli cele zmiany i ich sens, a także, aby rozumieli je w jednakowy sposób.
Wykorzystuj więc komunikację do przekazania celów zmiany, uzgodnienia ich w organizacji. Nie poprzestań na tym! Przetestuj, czy rzeczywiście cele są rozumiane jenolicie przez wszystkich pracowników.
Tylko tyle i aż tyle!
Jeśli chcesz unikać typowych błędów w komunikowaniu zmian i doskonalić swoje umiejętności komunikacji zmian, zapoznaj się z programem naszego warsztatu Zwinnologia komunikowania zmian