Dlaczego zwinność wymaga zaufania? Budując zwinną organizację tworzymy kulturę organizacyjną umożliwiającą samodzielne podejmowanie decyzji przez pracowników (zespoły) oraz zachęcającą do szukania nowych dróg (eksperymentowania. Wymaga to stworzenia zaufania między menedżerami i pracownikami w całej organizacji. Jest to jeszcze ważniejsze dzisiaj, w warunkach, coraz szerzej stosowanej, pracy zdalnej.
Zacznijmy od DLACZEGO
Simon Sinek w swojej najbardziej znanej książce podpowiada nam, żeby zaczynać od DLACZEGO. Odpowiedzmy więc na pytanie: Dlaczego zwinność organizacji wymaga zaufania:
- Jeżeli menedżerowie mają przekazać zespołom i pracownikom prawo podejmowania samodzielnych decyzji, to muszą im ufać.
- Jeżeli pracownicy mają brać na siebie podejmowanie decyzji, to muszą ufać menedżerom, że nie stoi za tym rozbudowany system ukrytej kontroli.
- Jeżeli pracownicy mają tworzyć innowacje i próbować nowych metod pracy, to muszą ufać, że menedżerowie nie będą ich karać za błędy.
- Jeżeli pracownicy mają angażować się w zadania, to muszą ufać, że zadania te mają sens oraz, że są naprawdę ważne.
- Jeżeli pracownicy mają realizować wizję firmy, to muszą ufać przywódcom, a najlepiej współtworzyć wizję lub sposoby jej realizacji.
Na podstawie wypisanych powyżej odpowiedzi widać, że zaufanie staje się kluczowym elementem kultury zwinnej organizacji.
Po DLACZEGO następuje JAK
Jak budować zaufanie w zwinnej organizacji? Jest pewnie kilka możliwych dróg. Ja dzisiaj zaproponuję sposób, o którym wspomniał Simon Sinek w swojej kolejnej książce – „Liderzy jedzą na końcu”.
Przepis, który podaje Sinek jest krótki, ale jego stosowanie może nie być proste we wspólczesnych firmach i koroporacjach. Zapraszam do refleksji nad poniższymi zdaniami:
Przywództwo to spójność, uczciwość i odpowiedzialność, czyli wszystkie elementy zaufania. Przywódcą nie jest ten, kto mówi nam to, co chcemy usłyszeć, lecz ten, kto mówi to, co powinniśmy usłyszeć. Bycie prawdziwym liderem oraz wzbudzanie głębokiego zaufania i lojalności zaczyna się od mówienia prawdy.
S. Sinek, Liderzy jedzą na końcu, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015, s. 185
Wystarczy mówić ludziom prawdę! Proste?
.
Jeżeli chcesz rozwinąć umiejętności budowania zaufania i angażowania ludzi w zmiany i inne nowe przedsięwzięcia, to zapraszamy na warsztaty prowadzone przez konsultantów Szkoły Zarządzania Zmianą.