Rozwój potencjału pracowników poprzez szkolenia stanowi jedno z najważniejszych działań skutecznej firmy. Dlatego tak ważne jest sięganie po metody szkoleniowe, które są najskuteczniejsze – symulacje biznesowe. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, kiedy organizacja zmienia dotychczasowe podejście do jakiegoś obszaru aktywności i chce wykształcić nowe nawyki organizacyjne – na przykład zastępuje klasyczne podejście do zarządzania zmianą Zwinnym Zarządzaniem Zmianą. W takich przypadkach polecam symulację biznesową Agileburg.
Nauka przez doświadczenie należy do najskuteczniejszych metod zdobywania wiedzy. Współczesny model nauki przez doświadczenie wywodzi się od Davida Kolba, który w latach osiemdziesiątych XX wieku przedstawił proces uczenia się w postaci cyklu składającego się z czterech etapów:
Kolb opisał cztery etapy uczenia się i stwierdził, iż człowiek dorosły dokonuje zmiany polegającej na nauczeniu się czegokolwiek, dzięki temu, że przechodzi przez każdy z etapów cyklu. Jeżeli doświadczenie jest tak ważne w procesie uczenia się, to należy się zastanowić, jakie metody nauki będą najbardziej efektywne w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przez menedżerów.
Pierwszą z odmian metody jest nauka płynąca z doświadczeń innych. Możemy wtedy uczyć się na błędach innych menedżerów zarządzających zmianami i unikać dzięki temu własnych. Kłopot polega na tym, że inni niekoniecznie chcą dzielić się informacjami o swoich porażkach.
Można też korzystać z pozytywnych doświadczeń innych, czyli poszukiwać tzw. dobrych praktyk. Kłopot z dobrymi praktykami polega na tym, że menedżerowie ujawniają dobre praktyki, kiedy tracą one już blask świeżości i efektywności.
Pozostaje więc nauka przez własne doświadczenie. A najlepiej uczyć się na własnych błędach. Sytuacje, w jakich popełniliśmy błąd, wywołują emocje, a przez to są łatwiej zapamiętywane. Kłopot z nauką na własnych błędach polega na kosztach takiej nauki. Albo błędy są niewielkie i niewiele nas uczą albo są naprawdę poważne i możemy wylecieć z pracy lub bankrutujemy.
Co więc pozostaje? Nauka na własnych błędach w warunkach bezpiecznych. A takie daje symulacja biznesowa
Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, czyli podejmowanie działań w tzw. warunkach bezpiecznych dla firmy i osoby rozwijającej kompetencje, do metod wolnych od ryzyka dla organizacji można zaliczyć gry i symulacje biznesowe, obserwacje doświadczeń innych i analizę przypadku (oraz odgrywanie ról).
Z punktu widzenia aktywizacji uczestników oraz efektywności uczenia się osób dorosłych, gry i symulacje najlepiej wspierają aktywną naukę przez doświadczenie, dając uczestnikom większe możliwości eksperymentowania.
Symulacja biznesowa, to metoda szkoleniowa, która posiada następujące istotne cechy:
Jak zatem wykorzystać symulację w rozwoju kompetencji zarządzania zmianą?
Symulacja biznesowa Agileburg to ćwiczenie rozgrywane w obszarze zarządzania zmianą.
Zgodnie z wymogami stawianymi symulacjom:
Po zakończeniu symulacji Agileburg, często słyszę od jej uczestników takie opinie:
Takie podsumowania utwierdzają mnie w przekonaniu, że symulacje biznesowe są skutecznym narzędziem rozwoju kompetencji pracowników. Sprawdzają się w tak skomplikowanych procesach jak projektowanie i wdrażanie zmian w firmie oraz przy zapoznawaniu się z nowym podejściem do zarządzania zmianą.