Bezpieczeństwo a skuteczność wdrażania zmian

Bezpieczeństwo a skuteczność zmian

Kilkadziesiąt lat temu, wśród osób decydujących o zakupie sprzętu komputerowego albo decydujących o wyborze partnera do informatyzacji firmy, krążyło powiedzenie: nikt nigdy nie został zwolniony za zakup IBM.

Jak ma się to powiedzenie do bezpieczeństwa projektowania i wdrażania zmian w firmach?

Potrzeba bezpieczeństwa

Osoby decydujące się na wybór sprzętu od czołowej, znanej firmy komputerowej, kierowały się w swoim działaniu, nie ujmując jakości komputerów, potrzebą bezpieczeństwa. Przecież, jeżeli zakupione komputery nie spełniłyby oczekiwań, nikt nie będzie miał pretensji do zamawiającego. W końcu kupował od znanej firmy… Kto się mógł spodziewać?…

Podobnie może się wydarzyć w zarządzaniu zmianą, a dokładniej przy wyborze metody zarządzania zmianą. Jeśli lider zmiany sięgnie po znany, opisywany w literaturze i obecny na rynku od kilkudziesięciu (kilkunastu) lat klasyczny model zarządzania zmianą, a zmiana się nie powiedzie, to zawsze może bronić się, że wybrał „zmianowy IBM”.

Zmiana perspektywy

Powstaje pytanie: jak uzasadnić wybór nowej, innej metody zarządzania zmiana, a nie ryzykować „za bardzo”. Warto pokazać, jakie są efekty wdrażania zmian w firmach – jaki procent zmian kończy się powodzeniem. I to od lat. Lat, kiedy stosuje się znane, klasyczne metody.

Pod marką Szkoły Zarządzania Zmianą od sześciu lat prowadzimy badania nad efektywnością zmian. W najlepszym roku (2020) 36% zakończonych zmian w pełni zrealizowało zakładane cele. Czy takie wyniki nie podpowiadają, że warto zmienić podejście do zarządzania zmiana. Naszym zdaniem tak. Metody klasyczne wciąż są popularne, ale ich skuteczność nie wzrasta. Warto więc sięgnąć po metody zwinne!

Aby dostarczyć liderom zmian argumentów za zmianą podejścia do zarządzania zmianą i pokazać, co działa, przygotowujemy właśnie VII edycję Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą. Już w listopadzie zaczniemy zbierać dane, które staną się podstawą do raportu z Badania. Już dziś zapraszam do wzięcia udziału w Badaniu (link do kwestionariusza badawczego zamieścimy na naszej stronie oraz w Social Media).

Udostępnij na: