Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry.
Powiedział wiele stuleci temu Seneka Młodszy i nic od tego czasu się w tek kwestii nie zmieniło. Jeżeli nie wiem dokąd zmierzasz jestem narażony na najróżniejsze zakłócenia. Gdy moja podróż się zakończy to trudno mi będzie odpowiedzieć czy jestem w dobrym miejscu. Często odpowiem sobie, że tak gdyż tak działa błąd potwierdzania (confirmation bias), który powoduje, że szukamy informacji potwierdzających nasze pragnienie.
Wybór punktu docelowego ma znaczenie.
Gdy ten cel jest atrakcyjny, wiem, że przyniesie mi korzyści lub rozwiąże jakieś problemy, których doświadczam to chętniej wyruszę w podróż. Czasem w odróżnieniu od wybierania portu, który ma określoną pozycję na mapie potrzebuję swój cel określić poprzez pewne charakterystyki opisujące go, umożliwiające potwierdzenie, że jestem w dobrym miejscu.
Kanwa strategiczna – narzędzie definiowania celu.
Wypełniając kanwę odpowiadam na podstawowe pytanie pozwalające nazwać
- Co chcę uzyskać?
- Po co to robię i dlaczego zaczynam teraz?
- Po czym poznam, że dostarłem na miejsce?
- Jak po drodze będę sprawdzał, że zmierzam w dobrym kierunku
- Na kogo i na co to co chcę uzyskać będzie miało wpływ i jaki?
- Jakiego wsparcia potrzebuję i jakiego udzielę innym?
Dzięki odpowiedzi na te pytania będę dobrze rozumiał co chcę osiągnąć. Jeżeli ten cel jest celem zespołowym, to wspólna praca nad odpowiedzią na te pytania z jednej strony powoduje wspólne, jednolite rozumienie naszego wyzwania, a dodatkowo ma działanie integracyjne dla zespołu..