fbpx
Administracja publiczna - zarządzanie zmianą

 

Czy instytucje publiczne – jednostki administracji rządowej lub samorządu terytorialnego – mogą wykorzystywać metody i modele zarządzania zmianą dedykowane przedsiębiorstwom i instytucjom finansowym? Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle istotna, zwłaszcza w czasie, kiedy pojawiają się nowe trendy w obszarze zarządzania zmianami.

Zajrzyj także do artykułu:

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że sektor publiczny realizujący inne cele, niż firmy nastawione na zysk, powinien podchodzić z dużą dozą ostrożności do metod zarządzania zmianą opracowanych z myślą o przedsiębiorstwach i korporacjach. Czy słusznie?

Motory rozwoju

Tak jak w czasie wojny, motorem rozwoju i postępu są instytucje opracowujące rozwiązania dla wojska, tak w czasie pokoju, miejscem, gdzie powstają innowacje zarządzania są firmy i instytucje naukowe działające na ich rzecz. To tam powstają nowe modele zarządzania zmianą i są sprawdzane w  praktyce, aby ułatwić firmom osiąganie przewagi konkurencyjnej.

To przecież na podstawie badań przeprowadzonych w około 100 przedsiębiorstwach przez J. P. Kottera powstał ośmioetapowy model zarządzania zmianą, który przez prawie dwadzieścia lat był drogowskazem dla osób projektujących i wdrażających zmiany. Model ten znalazł zastosowanie zarówno w firmach, jak i instytucjach publicznych oraz organizacjach pozarządowych (NGO). Jego uniwersalność brała się z faktu, że chociaż cele zmian w omawianych organizacjach były z pewnością różne (zysk, jakość obsługi klienta, zadowolenie klienta, zwalczanie epidemii itp.), to sam proces zmian przebiegał jednakowo.

Ponieważ efekty wdrażania zmian według klasycznych są nadal niezadowalające – zbyt mała liczba zmian jest wdrażana z sukcesem (około 30-40%) – to konieczne było opracowanie nowych modeli zarządzania i przewodzenia zmianom, dających większe prawdopodobieństwo osiągnięcia zakładanych rezultatów transformacji. Modele te wypracowane w przedsiębiorstwach mogą być z powodzeniem stosowane w sektorze publicznym.

Rozwijanie kompetencji menedżerów w sektorze publicznym

Nowe trendy w zarządzaniu zmianą wymagają:

  • od działu HR – dokonania audytu kompetencji menedżerów i specjalistów pracujących w jednostkach administracji i innych instytucjach,
  • od menedżerów zatrudnionych w instytucjach publicznych – rozwoju umiejętności w zakresie stosowania nowoczesnych metod przewodzenia zmianom,
  • od menedżerów – ukształtowania postawy ukierunkowanej na zdobywanie nowej wiedzy w obszarze zarządzania zmianą oraz dzielenie się wiedzą z innymi członkami organizacji.

Dobrym przykładem takich działań było szkolenie zorganizowane przez Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów dla menedżerów Służby Celnej – Dyrektorów Izb Celnych i Naczelników Urzędów Celnych.

Szkolenie Przewodzenie zmianom

Szkolenie “Przewodzenie zmianom”, prowadzone przez Jarosława Rubina ze Szkoły Zarządzania Zmianą, miało na celu rozwój kompetencji w zakresie zarządzania zmianami poprzez nabycie przez uczestników w trakcie warsztatów wiedzy dotyczącej kluczowych czynników sukcesu zarządzania zmianą oraz rozwój praktycznych umiejętności radzenia sobie na każdym z etapów zmian. Warsztaty koncentrowały się w części teoretycznej na najnowszych modelach zarządzania zmianą (akceleratory zmian, zwinne zarządzanie zmianą). Część praktyczna była oparta o najnowszą wersję autorskiej symulacji biznesowej “Change Masters”.

Przeprowadzone szkolenie wykazało, że nie ma sprzeczności między modelami i narzędziami zarządzania zmianami wypracowanymi dla firm a potrzebami szkoleniowymi menedżerów z instytucji publicznej.

 

Warto również zajrzeć do artykułów:

 

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o aktualnościach, proszę wypełnij poniższy formularz:

Działamy zgodnie z RODO, dlatego pamiętaj, że:
• Podanie danych osobowych jest dobrowolne.
• W każdej chwili przysługuje Ci prawo dostępu do treści danych osobowych, ich poprawiania i wycofania.
• Twoje dane osobowe będą przetwarzane, by dostarczać Ci dopasowane do Twoich potrzeb aktualne informacje o ważnych wydarzeniach, organizowanych przez nas szkoleniach, ciekawych książkach i artykułach oraz narzędziach usprawniających Twoją pracę.
• Nie sprzedajemy Twoich danych osobowych podmiotom trzecim,
• Dane są przesyłane poza EOG do firmy MailChimp, która obsługuje wysyłkę newslettera. MailChimp uczestniczy w programie Tarcza Prywatności (Privacy Shield), zatwierdzonym decyzją Komisji Europejskiej.

Administratorem Twoich danych osobowych, czyli podmiotem decydującym o celach i sposobach ich przetwarzania, jest Value Creation Jarosław Rubin z siedzibą przy ul. Pilata 12/2, 51-605 Wrocław. Informujemy, że podanie danych osobowych zawartych w formularzu jest dobrowolne, a także, że przysługują Ci prawa dostępu do Twoich danych osobowych, ich zmiany (w tym aktualizacji), wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także pozostałe prawa opisane w Polityce prywatności. Dane osobowe podane przez Ciebie będą przetwarzane przez nas w zgodzie z przepisami prawa, w celach określonych w Polityce prywatności. W przypadku udzielenia zgód, o których mowa poniżej, cele te zostały określone w formułach tych zgód. Nadto, przysługuje nam prawo przetwarzania Twoich danych na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu jako administratora tych danych. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi informacjami dostępnymi w Polityce prywatności. W razie jakichkolwiek pytań jesteśmy do Twojej dyspozycji pod adresem pod adresem: biuro@valuecreation.pl

 

Foto: (zdjęcie nagłówkowe) CC BY-NC-ND 2.0: Captain Roger Fenton 1860; (w tekście) © Szkoła Zarządzania Zmianą,

Udostępnij na:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.