Indeks zadowolenia (ang. Happiness Index) to narzędzie służące do szybkiego, szacunkowego badania poziomu satysfakcji członków zespołu i zmian tego wskaźnika w czasie.
WARTOŚĆ DLA ORGANIZACJI
Wykorzystanie Indeksu zadowolenia pozwala na szybkie dokonanie pomiaru poziomu zadowolenia pracowników oraz na obserwację zmian tego wskaźnika w czasie. Indeks pokazuje „rozkład” poziomu zadowolenia w badanej grupie osób, a jego obraz na flipcharcie staje się radiatorem informacji, który wskazuje, jak dane działanie jest odbierane przez pracowników, członków zespołu czy uczestników szkolenia.
W celu sporządzenia Indeksu zadowolenia:
PRZYCZYNY STOSOWANIA
Zastosowanie Indeksu zadowolenia daje szybką informację zwrotną o odbiorze działań przez pracowników lub członków zespołu oraz pokazuje zmianę poziomu zadowolenia w czasie.
Co istotne, Indeks zadowolenia może być zbadany szybko, bez specjalnego oprzyrządowania badawczego i jest szczególnie przydatny w organizacjach „zmęczonych” powtarzającymi się ankietami.
Dodatkowo Indeks zadowolenia jest pozytywnie odbierany przez pracowników objętych zmianą czy uczestników szkolenia, ponieważ świadczy o otwartości i poszukiwaniu informacji zwrotnej.
REZULTATY
Wynikiem badania Indeksu zadowolenia jest zwizualizowany rozkład satysfakcji pracowników z danego działania, czyli szybka i czytelna informacja zwrotna, jak dane działanie zostało odebrane. Dzięki temu otrzymujemy sygnał, jakie działania warto kontynuować, a jakie warto zmienić lub zakończyć.
PUŁAPKI
Podstawowe pułapki to:
ODMIANY
ŹRÓDŁO
Indeks zadowolenia został opisany przez Jasona Litlle’a w książce Lean Change Management. Innovative Practices for Managing Organizational Change, Happy Melly Express, 2014, s. 134-135.
Jeżeli chcesz pobrać wersję elektroniczną i już uzyskałeś hasło do Bazy wiedzy wpisz je poniżej, w przeciwnym przypadku możesz się zarejestrować tutaj
55 zwinnych narzędzi znajdziesz w naszej książce „Zwinnologia. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą”