Czasami szkoda czasu na zbieranie informacji zwrotnych. Jak to możliwe? Wystarczy zajrzeć do wyników Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą 2020.
W 2017 roku napisałem artykuł „Informacja zwrotna powinna być wykorzystywana albo szkoda czasu na jej zbieranie”, który był efektem rozmowy z Wiesławem Grabowskim podczas przygotowania naszego wystąpienia na Kongresie Liderów Zmian. Omawialiśmy wyniki badania OBZZ2017 i na ich podstawie zbudowaliśmy naszą prezentację. W pewnej chwili dostrzegliśmy element, na jaki wcześniej nie zwróciliśmy uwagi. Kwestia ta dotyczy wpływu wykorzystania informacji zwrotnej od pracowników na sukces wdrażanych zmian.
Po kilku latach postanowiłem wrócić do tematu i zobaczyć, czy zaszły jakieś zmiany.
Informacja zwrotna – popularne narzędzie angażowania pracowników w zmianę
Pierwszy rzut oka na rezultaty Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą 2020 napawa optymizmem (Optymizm towarzyszył nam też w 2017 roku). Ponad 2/3 kierujących wdrożeniem zmian angażuje pracowników dając im możliwość wyrażenia swojej opinii – przekazywania informacji zwrotnej dotyczącej wdrożenia. To najczęściej wykorzystywana forma partycypacji!
Pisząc raport z OBZZ2017 uznaliśmy to za ważny czynnik sukcesu. Okazuje się jednak, że sytuacja w polskich firmach nie jest aż tak dobra. Dlaczego?
Wciąż groźna luka w cyklu uczenia się firm
Przyglądając się wpływowi narzędzi angażowania pracowników w zmiany na sukces można zauważyć ciekawą, a właściwie groźną sytuację. Otóż spośród firm stosujących najpopularniejsze narzędzie angażowania pracowników w zmianę, czyli zbierających informacje zwrotną od osób doświadczających zmiany, tylko 51% osiąga sukces (sukces rozumiany jako realizacja celów zmiany co najmniej na poziomie 8 w skali od 0 do 10). Podkreślam jeszcze raz, spośród 64% kierujących zmianami, którzy zbierali informacje zwrotne, jedynie 51% zrealizowało cele zmiany na poziomie zadowalającym. Co się wydarzyło w tak znaczącej grupie firm (32% ogółu respondentów lub połowa zbierających informacje zwrotne)?
Moim zdaniem kierujący zmianami zapomnieli o domknięciu cyklu uczenia się firmy. Cykl taki składa się z trzech elementów:
- Zebranie informacji zwrotnej,
- Podjęcie decyzji o wyborze opcji działań wynikających z zebranych informacji,
- Wdrożenie działań wykorzystujących informację zwrotną.
Jeżeli menedżer zakończy swoją aktywność na zebraniu informacji zwrotnej, to nie wyciągnie wniosków z informacji płynących od pracowników i poprowadzi zmiany w niewłaściwym kierunku lub napotka na negatywne reakcje wobec zmiany. W konsekwencji nie osiągnie zamierzonych celów zmiany.
Wskazówki dla kierujących zmianą
Stosując zwinne podejście do zarządzania zmianą zbieraj i wykorzystuj informację zwrotną od pracowników:
- Włączaj pracowników w prace nad zmianami od samego początku, aby jak najwcześniej uzyskać informacje zwrotne (np. zapraszając pracowników do tworzenia Kanwy Zmiany),
- Po zebraniu informacji zwrotnych opracuj opcje działań, które będą odpowiedzią na zgłaszane przez pracowników kwestie,
- Wdrażaj wybrane opcje i jak najszybciej zbieraj informacje o rezultatach podjętych działań – otwórz kolejmy cykl uczenia się.