Listę 10 książek o zarządzaniu zmianą, jakie polecam menedżerom opublikowałem w grudniu 2014 roku. Znalazły się na niej książki, które weszły do kanonu literatury o zarządzaniu zmianą oraz takie, które, prezentując nowe spojrzenie na zmiany, prowokują menedżerów do myślenia. Wśród tej dziesiątki znalazła się najbardziej znana książka o zarządzaniu zmianą – „Leading Change”, której autorem jest John P. Kotter. Ponieważ na początku 2015 roku dotarła do mnie najnowsza książka doktora Kottera – „Accelerate”, czuję się w obowiązku uzupełnić listę „must read” dla menedżerów planujących i wdrażających zmiany w firmach.
Accelerate (XLR8)
John P. Kotter w swojej najnowszej książce (wydanej w 2014 roku) zwraca uwagę na to, że struktury organizacyjne, jakie funkcjonują w dzisiejszych firmach zaprojektowano około 100 lat temu i w świecie ciągłych, szybkich zmian przestają się sprawdzać. Nie zostały bowiem zaprojektowane jako zwinne (agile) i szybkie. Wprost przeciwnie – miały zapewniać trwałość i stabilność firmy.
Współczesne firmy potrzebują przyspieszenia, aby wdrażać innowacje, zwiększać produktywność, efektywnie działać na rynku globalnym, wdrażać strategiczne zmiany w odpowiedzi na chaos i turbulencje oraz dokonywać zmian w kulturze organizacji. Niestety, tradycyjna struktura organizacyjna i „stare” metody działania spowalniają firmy poprzez ograniczoną liczbę liderów zmian (agentów zmian), utrwalone „silosy” organizacyjne, nacisk na realizację wyników kwartalnych kosztem realizacji ambitnych wizji długoterminowych oraz samozadowolenie wynikające z dotychczasowych osiągnięć.
W jakim kierunku powinny zmierzać firmy, aby przyspieszyć? Zdaniem doktora Kottera firmy powinny poszukiwać „strategicznej zwinności” dzięki utworzeniu swoistej „sieci zmian” opartej o „armię ochotników”, którzy są skupieni wokół wielkiej idei i wyzwania, zwanej w książce „Wielką Szansą” (The Big Opportunity).
Jak podkreśla Kotter w firmie powinny funkcjonować dwa systemy zarządzania zmianą (dual operating system) i wspólnie tworzyć sukces wdrażania zmian. Oznacza to, że nie należy wyrzucić do kosza wcześniejszych książek o zarządzaniu zmianą i zapomnieć o wiedzy zdobytej na szkoleniach, ale zdobywać umiejętności pracy w ramach dwóch systemów. Czy jest to łatwe i proste? Zapewne nie, bo sam Kotter poleca swoją książkę odważnym pionierom, opisując działania podejmowane przez pionierów.
Sięgając po nową książkę Kottera uświadomiłem sobie, że firmy mogą sobie dać radę stosując tradycyjny model zarządzania zmianą oparty o osiem etapów procesu zmian, ale prawdziwego „kopa” dostaną tylko te, które zbudują drugi system oparty o osiem akceleratorów zmian.
Powodzenia!
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o ciekawych artykułach i wydarzeniach, zapisz się na NEWSLETTER firmy Value Creation, która jest właścicielem Szkoły Zarządzania Zmianą „Change Masters”:
Foto: flickr, jDevaun.Photography; Kotter International