fbpx

Podstawowym celem pierwszego komunikatu o zmianach jest poinformowanie pracowników przedsiębiorstwa o rozpoczęciu zmian w organizacji oraz przedstawienie  wizji zmian, w taki sposób, aby uzasadnić zerwanie z istniejącą sytuacją oraz zmobilizować pracowników. Warto pamiętać, że pierwszy komunikat o zmianach można wygłosić tylko jeden raz i stanowi on ważny element na drodze do sukcesu zmian albo staje się fundamentem porażki. Dlatego tak istotne jest poznanie elementów składowych skutecznego komunikatu inicjującego zmiany.

Mobilizacja warunkiem powodzenia zmian

Jeden z największych znawców procesu zmian – John Kotter – w swojej książce “Sens pośpiechu” udziela następujących wskazówek i przestróg menedżerom planującym wdrażanie zmian w organizacjach:

Utwierdziłem się w przekonaniu, że wszystko zaczyna się od zmobilizowania. Jeśli na początku realizacji każdego przedsięwzięcia, które ma prowadzić do zmian o dowolnym zakresie, mobilizacja nie osiągnęła wysokiego poziomu, a poczucie samozadowolenia nie spadło dostatecznie nisko, to każda rzecz sprawia znacznie więcej trudności. One z kolei prowadzą do porażek, bólu i rozczarowania, co zaobserwowaliśmy na przykładzie (..) 70 proc. badanych przypadków [zmian w firmach].

Jednym z narzędzi wykorzystywanych do wytworzenia mobilizacji do zmian jest komunikacja. Od sposobu komunikowania zmian zależy w dużej mierze przygotowanie pracowników do zmian oraz podtrzymywanie odpowiedniego poziomu motywacji w trakcie procesu zmian.

Pięć niezbędnych elementów pierwszego komunikatu zmian

Moje doświadczenie doradcze w zakresie zarządzania zmianą w firmach wskazuje, że skuteczne wytworzenie odpowiedniego poziomu mobilizacji pracowników do zmian wymaga przekazu obejmującego pięć komponentów:

  1. Pokazanie rozbieżności między stanem obecnym a idealnym lub oczekiwanym (to znaczy: potrzebujemy zmiany),
  2. Przekonanie o własnej skuteczności (to znaczy: mamy potencjał, by wdrożyć zmianę z sukcesem),
  3. Wykazanie osobistych korzyści ze zmian płynących dla odbiorców komunikatu – menedżerów, pracowników, interesariuszy (to znaczy: zmiana leży w naszym interesie),
  4. Wsparcie zmian ze strony kluczowych osób (to znaczy: ważne osoby – zarząd, właściciele, rada nadzorcza, menedżerowie itp.  są za zmianami – wspierają je),
  5. Wskazanie odpowiedniości zmian – dobry wybór (to znaczy: planowana zmiana jest dopasowana do organizacji, rozwiązuje problem z jakim boryka się nasza firma).
Komponenty komunikatu zmian

5 komponentów skutecznego komunikatu zmian

Właściwe wykorzystanie pięciu wyżej wymienionych komponentów  komunikatu zmian pozwala na zbudowanie gotowości do zmian opartej o prawdziwą mobilizację.

 

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o ciekawych artykułach i wydarzeniach, zapisz się na newsletter firmy Value Creation, która jest właścicielem Szkoły Zarządzania Zmianą “Change Masters”:

Działamy zgodnie z RODO, dlatego pamiętaj, że:
• Podanie danych osobowych jest dobrowolne.
• W każdej chwili przysługuje Ci prawo dostępu do treści danych osobowych, ich poprawiania i wycofania.
• Twoje dane osobowe będą przetwarzane, by dostarczać Ci dopasowane do Twoich potrzeb aktualne informacje o ważnych wydarzeniach, organizowanych przez nas szkoleniach, ciekawych książkach i artykułach oraz narzędziach usprawniających Twoją pracę.
• Nie sprzedajemy Twoich danych osobowych podmiotom trzecim,
• Dane są przesyłane poza EOG do firmy MailChimp, która obsługuje wysyłkę newslettera. MailChimp uczestniczy w programie Tarcza Prywatności (Privacy Shield), zatwierdzonym decyzją Komisji Europejskiej.

Administratorem Twoich danych osobowych, czyli podmiotem decydującym o celach i sposobach ich przetwarzania, jest Value Creation Jarosław Rubin z siedzibą przy ul. Pilata 12/2, 51-605 Wrocław. Informujemy, że podanie danych osobowych zawartych w formularzu jest dobrowolne, a także, że przysługują Ci prawa dostępu do Twoich danych osobowych, ich zmiany (w tym aktualizacji), wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także pozostałe prawa opisane w Polityce prywatności. Dane osobowe podane przez Ciebie będą przetwarzane przez nas w zgodzie z przepisami prawa, w celach określonych w Polityce prywatności. W przypadku udzielenia zgód, o których mowa poniżej, cele te zostały określone w formułach tych zgód. Nadto, przysługuje nam prawo przetwarzania Twoich danych na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu jako administratora tych danych. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi informacjami dostępnymi w Polityce prywatności. W razie jakichkolwiek pytań jesteśmy do Twojej dyspozycji pod adresem pod adresem: biuro@valuecreation.pl


 

 

Foto: flickr.com – edrabbit

Udostępnij na:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.