5 razy dlaczego jest metodą analizy i diagnozowania zaistniałej sytuacji, zdarzenia lub problemu polegającą na zadaniu co najmniej 5 razy pytania dlaczego. Metodę opracował Sakichi Toyoda z firmy Toyota.

Przykład zastosowania metody przez Taichi Ohno (twórcę Toyota Production System):

  1. „Dlaczego robot się zatrzymał?” Obwód został przeciążony i bezpiecznik zadziałał.
  2. „Dlaczego obwód został przeciążony?” Było za słabe smarowanie łożysk i w efekcie się zablokowały.
  3. „Dlaczego było za słabe smarowanie łożysk?” Pompa oleju nie podawała wystarczających ilości oleju.
  4. „Dlaczego pompa nie podawała dość oleju?” Ssawka pompy była zatkana opiłkami metalu.
  5. „Dlaczego ssawka była zatkana opiłkami?” Ponieważ nie było filtra na pompie.

WARTOŚĆ DLA ORGANIZACJI

Metoda 5 razy Dlaczego pozwala na dotarcie do przyczyn wystąpienia zdarzenia. Kiedy coś się wydarza, dość często mamy tendencję do usuwania objawów, a nie sięgamy do sedna problemu. Poprzez pogłębianie analizy z każdym zadawanym pytaniem zbliżamy się do głównej przyczyny zdarzenia. Wykorzystanie tej metody pozwala na usuwanie przyczyn co powoduje całkowite i ostateczne wyeliminowania możliwości ponownego zaistnienia analizowanego zdarzenia.

SCENARIUSZ

Metoda 5 razy Dlaczego jest stosowana tylko do nowych problemów. Metoda powinna być wykorzystywana w zespole składającym się z osób mających pełną wiedzę o zdarzeniu i jego środowisku.

  • Zbierz zespół posiadający wiedzę, kompetencje i uprawnienia do działania w obszarze w którym wystąpił problem.
  • Opisz problem i sprawdź czy wszyscy uczestnicy jednakowo go rozumieją.
  • Zadaj pytanie, dlaczego wystąpił problem?
  • Zbierz i przedyskutuj odpowiedzi i wybierz tę najbardziej prawdopodobną jako przyczynę zdarzenia.
  • Sprawdź, czy jest związek przyczynowo skutkowy pomiędzy przyczyną z kroku 4 a problemem. Możesz to zrobić zaczynając zdanie od wymienienia przyczyni i dodając zwrot „i dlatego …” sprawdzić, że problem rzeczywiście jest powiązany z przyczyną.
  • Jeżeli doszedłeś do głównej przyczyny lub gdy masz wrażenie, że się zapętliliście i nie pojawiają się „sensowne odpowiedzi” to przejdź do kroku 7, jeśli nie to wróć do kroku 3 , w miejsce problemu podstawiając uzyskaną w kroku 4 przyczynę
  • Przedyskutuj z zespołem sposób rozwiązania problemu tak aby usunąć zidentyfikowaną główną przyczyną

PRZYCZYNY STOSOWANIA

Dzięki powtarzaniu pytania „Dlaczego?” pogłębiamy analizę i unikamy pułapki „leczenia objawowego”. Praca w zespole zapewnia pełny ogląd sytuacji i daje pewność, że dysponujemy pełną wiedzą i uprawnieniami aby problem zdiagnozować i rozwiązać.

REZULTATY

Skutecznie i ostatecznie rozwiązany problem.

PUŁAPKI

  • Wskazywanie ludzi jako ostatecznej przyczyny wystąpienia problemu. Podstawą metody jest przyjęcie za pewnik, że ludzie mogą i popełniają błędy i to procedury, organizacja pracy powinna minimalizować częstość ich występowania.
  • Brak ludzi z niezbędną wiedzą i uprawnieniami na sesji „5 razy Dlaczego”.
  • Brak zaangażowania kierownictwa, brak moderatora oraz prawidłowo dobranej grupy.
  • Brak atmosfery szczerości i zaufania.

ODMIANY

 

ŹRÓDŁO

https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_5_why

http://www.toyota-global.com/company/toyota_traditions/quality/mar_apr_2006.html

Jeżeli chcesz pobrać wersję elektroniczną i już uzyskałeś hasło do Bazy wiedzy wpisz je poniżej, w przeciwnym przypadku możesz się  zarejestrować tutaj

Udostępnij na: