Strategiczna kanwa zmiany jest narzędziem wspierającym planowanie projektu zmiany. Zamiast przygotowania dużego dokumentu, wykorzystuje się jednostronicowy szablon, przy pomocy którego należy znaleźć odpowiedzi na najważniejsze pytania.
WARTOŚĆ DLA ORGANIZACJI
Kanwa zmiany ułatwia wspólne zaplanowanie programu zmian w sposób szybki, a przy tym celowo nieprecyzyjny, ogólny. Ograniczony rozmiar i ilość zagadnień zachęca członków zespołu do stworzenia esencji, która jest łatwa w komunikacji i co ważniejsze we wdrożeniu. Jest to też ważne w celu szybkiego podjęcia decyzji o odrzuceniu zmiany. Oprócz wymiernych oszczędności czasu i wysiłku wkładanego w planowanie, dzięki takiemu podejściu wzmacniana jest kultura otwartości, dyskusji i wymiany opinii, a przede wszystkim kultura nastawiona na działanie i uczenie się na jego podstawie.
SCENARIUSZ
Kanwę warto wypełniać przy użyciu karteczek typu post-it.
PRZYCZYNY STOSOWANIA
Przygotowanie zmiany w formie klasycznego biznes planu jest długotrwałe i pochłania spore zasoby. Często po zakończeniu pisania jest on już nieaktualny. Przy przygotowaniu klasycznych planów przyjmuje się wiele założeń, próbuje zapobiec wielu ryzykom a to zajmuje czas i wymaga wiele pracy. Pamiętajmy o zasadzie Pareto. Przygotowanie szybko, ogólnego planu, który możemy od razu realizować daje nam błyskawiczną informację zwrotną, na ile przyjęte założenia są prawdziwe i na ile plan jest skuteczny, a to pozwala nam na wyciąganie wniosków i bieżące modyfikowanie planu. Ponadto zwykle pracownikom nie chce się zagłębiać w szczegóły i czytać planu od pierwszej do ostatniej strony. Bardzo często pracownicy nie rozumieją jaki jest cel wdrażanych zmian, nie potrafią odpowiedzieć na pytanie czy jest ona ważna dla organizacji i dla nich samych. W konsekwencji możliwe jest sabotowanie zmiany lub nieangażowanie się w jej realizacje.
REZULTATY
Przy tak opracowanej kanwie zmian (najlepiej w formie warsztatu) jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że wszyscy członkowie jednakowo rozumują sens wdrażanej zmiany i znają kryteria sukcesu. Możliwa jest prawdziwa mobilizacja i zaangażowanie.
PUŁAPKI
Ważnym jest by wybrać odpowiednie osoby do przygotowania kanwy zmian, ponieważ będą one agentami zmiany.
Wizja zmiany musi być atrakcyjna dla osób, którym ma być ona zakomunikowana. „Usprawnienie procesu biznesowego w celu większej rentowności” nie stanowi takiej wizji. W odpowiedzi na taką wizję pracownik ma prawo zapytać „I co z tego? Dlaczego ma mi zależeć na tym, że firma będzie się miała lepiej?”
Przeprowadzenie warsztatów tworzenia kanwy zmian wymaga z jednej strony umiejętności facylitacji, z drugiej odpowiedniego przygotowania członków zespołu do udziału w warsztacie.
Bardzo ważnym jest by cały czas wizualizować proces opracowywania kanwy przy pomocy karteczek typu post-it.
Uważajmy też na tzw. „Przekleństwo wiedzy”, które może nas prowokować do poszerzania ilości informacji i dodawania nowych stron do planu. Siła tego narzędzia to koncentracja na tym co jest rzeczywiście ważne!
ODMIANY
Proponowana kanwa może być zmodyfikowana np. poprzez dołączenie tablicy Kanban jako kolejnego pola. Wówczas pomoże ona określić kolejne kroki:
ŹRÓDŁO
Pomysł użycia kanwy został spopularyzowany w książce Alexandra Osterwaldera Tworzenie modeli biznesowych. Wcześniej był używany w Toyota, gdzie Taiichi Ohno stworzył System produkcji toyoty, toyoty, wykorzystywał One-page plan.
Jeżeli chcesz pobrać wersję elektroniczną i już uzyskałeś hasło do Bazy wiedzy wpisz je poniżej, w przeciwnym przypadku możesz się zarejestrować tutaj