Osobowość przywódcy i członków zespołu ujawniają się szczególnie mocno w czasie kryzysu. Jak na dłoni widać silne strony oraz nieoczekiwane zachowania oraz emocje.
Przywódca kierujący zespołem lub całą organizacją w czasie pandemii koronawirusa (nieoczekiwanej i nieprzewidzianej zmiany) ma do dyspozycji posiadane kompetencje (wiedzę, umiejętności i doświadczenie) oraz swój zestaw cech osobowości. Co istotne, kompetencje może rozwijać, a cechy osobowości można uznać za stałe lub trudnozmienne. W dodatku członkowie jego zespołu mogą – w czasie kryzysu – zachowywać się w odmienny sposób niż dotychczas.
Nowa sytuacja – nowe reakcje i zachowania
Lider, którego zespół zaczął pracować zdalnie, staje w obliczu nowych wyzwań. Można zauważyć, że część menedżerów nie dostrzega wagi zachodzących zmian i stwierdza:
- Już pracujemy zdalnie…,
- To kwestia odpowiednich narzędzi…,
- To kwestia kontroli…,
- Wystarczy dobrze zaplanować i rozliczyć z realizacji zadań…,
- Mój zespół da radę… .
Wnikliwy przywódca nowo utworzonego zespołu wirtualnego zadaje sobie pytania:
- Co sprawia, że ktoś, kto dodawał energii wszystkim dookoła, nagle sam potrzebuje pomocy?
- Jak to możliwe, że milczek staje się jednym z aktywniejszych członków zespołu i bez problemu realizuje trudne zadania?
- Jakie działania lidera muszą ulec zmianie w nowej sytuacji, gdy współpraca jest w większym stopniu zdalna?
Możemy przecież założyć, że praca zdalna stawia pracowników w nowej sytuacji, na którą składają się:
- Rozpraszacze,
- Nowa organizacja miejsca pracy w domu,
- Nowe technologie do pracy zdalnej,
- Brak bezpośredniego kontaktu z przełożonym i kolegami/koleżankami z zespołu,
- Ograniczenia nałożone przez rząd.
W takiej sytuacji pojawiają się reakcje i zachowania, których do tej pory przywódca nie obserwował i wymaga to od niego nowego podejścia.
Poznaj siebie – Poznaj innych – Działaj efektywnie
Reakcje i zachowania pracowników wynikają po części z profilu osobowości poszczególnych członków zespołu. Ponieważ każdy z nas posiada inny zestaw podstawowych cech (aspektów) osobowości, więc w podobnej sytuacji reaguje w odmienny sposób. Jak ma zatem radzić sobie przywódca, który nie posiada wykształcenia psychologicznego?
Proponuję sięgnięcie po wybrane, rzetelne narzędzie badające profil osobowości i wykonanie następujących kroków:
- Podniesienie samoświadomość – jaki jest mój profil osobowości i jak może być postrzegany przez innych?
- Współpraca – Jaki wyglądają profile osobowości członków zespołu?
- Informacje od coacha – interpretacja profilu (jak dany zestaw cech może wpływać na samopoczucie / działania?),
- Co mogę zrobić jako lider zespołu? Jakie działania podejmę od zaraz?
- Jaki rezultat chcę osiągnąć? Jak to zmierzę sprawdzę?
Podsumowanie
Zwiększając samoświadomość dotyczącą własnych cech osobowości oraz poznając silne strony i ryzyka wynikające z profili osobowości członków zespołu, przywódca zwiększa szanse na efektywną realizację zadań w pracy zdalnej i jednocześnie zapewnia pracownikom oczekiwany przez nich poziom relacji / interakcji z innymi.
Bezpłatny webinar
Pewne wskazania o przyczynach takich zjawisk oraz o koniecznych postawach i zachowaniach uzyskasz w czasie bezpłatnego webinarium „Pięć aspektów osobowości a koronawirus. Menedżer i zespół w czasie koronakryzysu” – środa 27.05.2020 godz. 10.00.
Podstawą do naszych rekomendacji jest wiedza z opartej na 5 podstawowych aspektach metodzie określania profilu osobowości FACET5. W czasie wydarzenia poznasz wszystkie aspekty profilu osobowości, dowiesz się w jaki sposób mogą one wpływać na zachowania pracowników w sytuacji pandemii oraz jak powinien zachowywać się lider, aby podtrzymać lub usprawnić efektywność swojego zespołu. Rejestracja: https://app.evenea.pl/event/282125-facet5-webinar/