Moving Motivators to proste narzędzie w postaci zestawu kart, które doskonale się sprawdza w sytuacji, gdy chcemy sprawdzić, czy zapewniamy pracownikom lub członkom zespołu kom-ponenty potrzebne im do uzyskania motywacji wewnętrznej.
Proponowany model opiera się na koncepcji S. Reiss’a, który wskazał jako niezbędne następu-jące czynniki motywujące: Akceptacja – potrzeba bycia docenionym; Ciekawość – potrzeba myślenia; Władza – potrzeba narzucania woli; Honor – potrzeba bycia lojalnym wobec grupy; Kontakty społeczne – potrzeba utrzymywania kontaktów z bliskimi; Idealizm/cel – potrzeba celu; Status – potrzeba posiadania pozycji społecznej; Niezależność – potrzeba indywidualno-ści; Bezpieczeństwo – potrzeba bezpieczeństwa, spokoju; Porządek – potrzeba stabilnego śro-dowiska; Aktywność fizyczna – potrzeba wykonywania ćwiczeń; Jedzenie – potrzeba jedzenia; Romans – potrzeba miłości i seksu; Rodzina – potrzeba wychowywania dzieci; Oszczędzanie – potrzeba zbierania; Zemsta – potrzeba rewanżu. Ostatnie sześć motywatorów zostało pominię-tych w narzędziu jako niebiznesowe.
WARTOŚĆ DLA ORGANIZACJI
W sytuacji zmiany ważnym jest, aby tak motywować pracowników, by ich zaangażowanie w zmianę miało źródło w motywacji wewnętrznej. Często zamiast tego stosowane są tzw. moty-watory zewnętrzne, czyli premie albo nagrody. Tymczasem motywatory wewnętrzne są znacz-nie skuteczniejsze i trwalsze bo nie są uzależnione od występowania lub nie motywatora ze-wnętrznego.
SCENARIUSZ
Ćwiczenie możesz wykonać samodzielnie lub wspólnie z członkiem zespołu (ten wariant reko-mendujemy).
Wersja z drugą osobą.
PRZYCZYNY STOSOWANIA
Podczas wdrażania zmian czynnik ludzki najczęściej bywa krytyczny i dlatego ważne jest, by dbać o motywacje członków zespołów i organizacji będących odbiorcami zmiany.
REZULTATY
Dzięki użyciu narzędzia można stosunkowo łatwo zidentyfikować niezaspokojone obszary po-trzeb co może tworzyć blokadę w wewnętrznym motywowaniu się pracowników i poszukać rozwiązań. Dodatkowo narzędzie wpływa na poziom zaufania i otwartości.
PUŁAPKI
Głównym niebezpieczeństwem może być niski poziom zaufania i otwartości w zespole.
ODMIANY
Jako odmianę możesz wykorzystać inną listę motywatorów, opracowaną samodzielnie lub mającą źródło w innych teoriach, np. możesz oprzeć się na modelu Pink’a
ŹRÓDŁO
Apello J., Managing for Happines, Wiley, Hoboken 2016.
Reiss S., Who Am I? The 16 basic Desires That Motivate Our Actions and Defines Our Per-sonalities, Berkley, New York 2002.
https://management30.com/practice/moving-motivators/
Jeżeli chcesz pobrać wersję elektroniczną i już uzyskałeś hasło do Bazy wiedzy wpisz je poniżej, w przeciwnym przypadku możesz się zarejestrować tutaj